Haastige spoed…
Marketing lijkt soms wel synoniem aan strakke deadlines. Toch worden de resultaten beter als je genoeg tijd neemt. De eerste gedachte is niet altijd de beste. Laat een artikel of idee een nachtje liggen, en bekijk het de volgende dag nog eens met een frisse blik.
Welke vorm kies je?
Of je nu alleen iets moet uitwerken of samen met je collega’s, de vorm die je kiest is belangrijk. Een eerste brainstorm? Gebruik mindmaps, vellen papier en viltstiften. Het draaiboek voor een congres of een ‘plank’ – de pagina-indeling van een magazine – opstellen? Als het idee inmiddels zulke gedetailleerde vormen gaat aannemen, kun je prima je laptop gebruiken.
Parkeer goede ideeën
Kies daarnaast per brainstorm één doel, en zorg dat je daarop focust. Toch goede ideeën voor een ander doel? ‘Parkeer’ ze door een apart vel te gebruiken of een foto te nemen. Zo blijf je je richten op de gewenste uitkomst.
Die databases…
Eerlijk gezegd kennen wij weinig mensen die energie krijgen van het bijhouden van de contactendatabases. Het geeft echter wel veel energie als je campagnes daadwerkelijk bij de juiste mensen aankomen. Regelmatig bijhouden loont; het kost je dan weinig tijd per keer, maar verbetert het resultaat van je campagne enorm.
Stop de energielekken
Pas op voor energielekken. Laptops en telefoons op tafel tijdens een brainstormsessie is vragen om afleiding. Lastig om dan nog rustig de tijd te nemen om tot een echt goed idee te komen.
Lach!
Een veilige sfeer geeft energie. Lachen is goed, uitlachen niet. Dus omarm de bizarre eerste ideeën, lach samen om de dingen die fout zijn gegaan en wees kritisch op een positieve manier. Dan durft iedereen zijn mening te geven, waardoor niet alleen de energie, maar ook het merk beter wordt.