Marketing van kop tot teen – echte stappen zetten met end-to-end marketing

Marketing van kop tot teen – echte stappen zetten met end-to-end marketing

Of je het nu end-to-end marketing, totaalmarketing of integrated marketing noemt, het gaat om hetzelfde principe: het hele marketingproces van begin tot eind moet met elkaar in lijn zijn. Dat gaat verder dan ervoor zorgen dat je elke stap doorloopt in het proces van strategie tot realisatie; ook elk detail onderweg moet kloppen. In je campagnes, in je uitingen en in de verschillende kanalen. En in de benadering van de verschillende doelgroepen. Marketing van kop tot teen, noemen wij dat.

Als full-service marketingbureau – om er nog maar eens zo’n kreet in te gooien – zien we om ons heen toch nog vaak dat er elementen overgeslagen worden. In de hectiek van de dag en onder tijdsdruk worden details niet afgemaakt of worden hele stappen geschrapt. Een gemiste kans, vinden wij. Marketing zonder kop en teen is als sales zonder producten of diensten: zonde van je tijd.

5 redenen waarom end-to-end marketing je veel oplevert:

1. Schakel naar een ander niveau met je klant

Als dezelfde boodschap overal voelbaar is, in elke klantcontact en in alles wat de klant van jouw organisatie ziet, ga je met je klanten naar een ander niveau van interactie. De klant ervaart het contact eerder als persoonlijk, en voelt zich betrokken bij jouw merk.

Bedenk daarbij ook dat je klanten zelf kiezen waar en wanneer ze contant willen. En dat kan best op verschillende kanalen zijn; iemand ontvangt overdag op zijn werk een gerichte mailing, ziet ’s avonds op de bank een post op social media langskomen en kiest er dan voor om op de website te gaan kijken. Wat de customer journey ook is, je wil dat de klant overal de juiste boodschap en een slimme call-to-action tegenkomt. Zo verhoog je niet alleen je conversie, maar laat je meteen een blijvende indruk achter die continu bekrachtigd wordt, waardoor klanten je beter onthouden.

2. Bespaar op je marketingkosten

Door de stappen bewust uit te denken en met elkaar in lijn te brengen, hoef je geen geld weg te gooien aan ondoordachte acties. Zo voorkom je onnodig tijd en geld besteden aan proposities waar de doelgroep te klein voor is, losstaande content zonder link met een campagne of campagnes die niet bijdragen aan de totale strategie.

Daarnaast kun je besparen op de contentcreatie. Eerst stilstaan bij het uitdenken van alle stappen helpt bij het recyclen van je content. Sterke content kun je vaak – met een kleine twist – hergebruiken in andere vormen en via andere kanalen. Met een regelmatige update blijft sommige basiscontent wel jarenlang effectief!

3. Maak het verschil ten opzichte van je concurrenten

Juist in de details maak je het verschil ten opzichte van je concurrenten. Elke organisatie maakt mooie plannen, maar wie doorloopt echt het hele proces? Denk daarbij bijvoorbeeld niet alleen aan het moment waarop een klant binnenkomt, dat zit bij de meeste organisaties wel snor. Maar wat gebeurt er als hij vertrekt? Of als hij opnieuw een aankoop wil doen?

4. Meer kansen voor upselling en crossselling

In de horeca wordt personeel er specifiek op getraind: hoe verhoog je de omzet per tafel? Daar weten ze allang dat het loont om bij elke klant te proberen om de bestelling net iets te vergroten. Een bitterbal bij het biertje, het stukje taart bij de koffie en het brood met dips vooraf? Klassieke voorbeelden van upselling.

Door alle stappen goed in kaart te brengen, spot je de kansen voor upselling en crosselling in je eigen organisatie. Denk daarbij ook aan de klanten die al een keer iets gekocht hebben; hoe kun je daarvan de aankoop vergroten en de kans op terugkeer verhogen? Dat geeft je – met weinig extra inspanning – al snel meer omzet per klant.

5. Voorkom een split personality

Zowel je klanten als je kandidaten komen in contact met je merk. Als organisatie loop je al snel het gevaar dat je twee gezichten toont. Natuurlijk zit er verschil tussen de uitingen en de tone of voice; thuis ben je ook anders gekleed dan voor een belangrijke werkafspraak. Maar voorkom dat je twee volledig verschillende merkboodschappen uitstraalt; dan ben je voor niemand meer geloofwaardig.

Niet alleen komen kandidaten en klanten op dezelfde kanalen terecht – denk aan social media – ook kunnen ze van rol wisselen. Kandidaten worden opdrachtgever, en klanten solliciteren. Uiteindelijk ben je als werkgever dezelfde persoon als wanneer je je klanten helpt. En dat willen mensen ook zo ervaren.

Breng in de zomer kop en tenen bij elkaar

De zomer is het ideale moment om het hele marketingproces – van strategie tot realisatie – onder de loep te nemen. Heb ik mijn Why op orde en zijn alle uitingen in lijn met de merkgedachte? Zijn de campagnes tot in detail uitgedacht? Kloppen de customer en de buyer journey nog, en hoe staat het met de candidate journey?

Niet alleen is de zomer een prettig rustige tijd om hier bewust naar te kijken en actie op te nemen. Ook zorg je er zo voor dat alles klaarstaat voordat het ‘campagneseizoen’ na de zomer losbarst.

Snel effectieve stappen zetten? We helpen je graag. Neem contact op met Danielle via danielle.gruijs@springfish.nl of 06-424 96 454.

Scroll naar top