Vraag je je af wat zo’n web eigenlijk is? En waarom het zo goed werkt? Dat lees je in het artikel ‘Vang je klant met een spinnenweb van content’.
Hoe bouw je een spinnenweb met je content?
Zet je content slim in om je klanten en kandidaten te bereiken, en maak je contentmarketing nog effectiever. Zo bouw je in 7 stappen een online content-web:
1. Welke propositie wil je in de markt zetten?
In deze stap is het slim jezelf scherpe vragen te stellen. Waarom juist deze propositie? Past het in jullie visie en ‘Why’, en wil je echt op deze propositie focussen? Waarom moet de doelgroep juist jullie hebben, wat is er uniek aan jullie aanpak of visie hierop? En, de ultieme vraag, wat levert het de klant op? Is dit nog niet helder, ga dan eerst aan de slag met de 5 stappen naar een puur merk.
2. Wie wil je bereiken?
Hoe concreter je uitdenkt voor wie je dit allemaal doet, hoe beter je de stappen hierna kunt zetten. Wie is je huidige klant? En is dat eigenlijk ook je ideale klant? Voor welke pijn of welke droom van je klant lever jij de oplossing?
Als organisatie kun je steeds meer data uit je klantsystemen halen, waarmee je inzicht krijgt in de kenmerken en het gedrag van je klanten. Het is niet voor niets dat het boek ‘Werken met profielen en persona’s’ van Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin genomineerd was voor Managementboek van het Jaar 2019.
3. In welke fase van het koopproces zit je doelgroep?
In elke fase van het koopproces heeft je klant behoefte aan een andere type informatie. Gebruik bijvoorbeeld het AIDA-model – Awareness, Interest, Desire en Action – om ervoor te zorgen dat je voor elke stap de juiste content biedt. Het model bestaat uit vier fases:
1. Awareness (ook wel Attention genoemd)
Het doel van deze fase is om de doelgroep bewust te maken van je boodschap. Je wilt de aandacht trekken, de doelgroep moet nieuwsgierig worden. Vlogs, korte blogs met valkuilen en opvallend beeldmateriaal werken goed in deze fase.
2. Interest
In deze fase wil je de interesse wekken voor jouw propositie, je doelgroep moet zichzelf herkennen in de triggers en begrijpen waarom de boodschap juist voor hun relevant is. Inhoudelijke artikelen,video’s, infographics en evenementen kun je in deze fase inzetten.
3. Desire
De interesse uit de vorige fase wil je hier omzetten naar verlangen: je doelgroep ziet duidelijk het nut van jouw dienst of product en wil dit graag inzetten. Geef hier veel bewijsmateriaal rondom jouw expertise, bijvoorbeeld door reference cases of inhoudelijke artikelen. Het feit dat jouw klanten uit de ‘peer group’ van je doelgroep positieve resultaten noemen, geeft een bijkomend positief effect. Zorg dus voor cases per branche, of cases die je propositie heel specifiek toelichten, voor een nog beter herkennings-effect.
4. Action
Om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan, moet de doelgroep overgaan tot actie. Deze fase kun je prima mengen met andere fases, door een call-to-action onder aan je content te zetten. In B2B-marketing zijn overigens vaak een aantal deel-acties nodig, omdat dit langere salescycles zijn. Denk bijvoorbeeld aan eerst inschrijven op een nieuwsbrief, en vervolgens op een evenement, voordat er daadwerkelijk overgegaan wordt tot de ‘aankoop’ van de dienst.
4. Benut specifieke keywords
In deze stap duik je in de zoektermen. Google Analytics biedt veel informatie, maar denk ook eens aan (gratis) tooltjes als Ubersuggest om de juiste zoekwoorden te vinden. Bedenk daarbij niet alleen waar jij graag op gevonden wilt worden, maar ook wat de kans daarop is. Hoe algemener het keyword, hoe minder kans dat je hierop gevonden wordt. Als je je keywords heel specifiek maakt voor wat jij aanbiedt, zijn er weliswaar minder mensen die op die termen zoeken, maar is de kans dat je erop gevonden wordt veel hoger. Vergelijk bijvoorbeeld ‘sushi’ met ‘biologische sushi bestellen Den Haag’. Deze keywords worden in SEO-termen ook wel ‘longtail keywords’ genoemd.
5. Begin met de cornerstone content
Goed, je weet nu wie je met welke boodschap wilt bereiken. En welke keywords je wilt benutten. Nu is het tijd om je content uit te gaan denken. Begin met de centrale plek van je spinnenweb: de landingspagina. Gebruik je een SEO-tool, zoals Yoast? Daar heet deze landingspagina vaak cornerstone content. Hier wil je al je content naar toe laten leiden. Zaak dus om hier een ijzersterke pagina van te maken, met waardevolle content en een goede call-to-action. Om van bezoekers naar leads te komen is het slim om deze call-to-action zo concreet mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met een aanmeld-mogelijkheid voor een event. Of met downloadbare content waar bezoekers hun mailadres voor willen geven.
Als je deze centrale pagina hebt, kun je vervolgens het thema opknippen en de informatie verdelen over verschillende brokjes content. Laat hierin je creativiteit de vrije loop, zowel qua vorm als qua inhoud. Zolang het maar een extra draadje in het spinnenweb is dat leidt naar de landingspagina.
6. Bouw links tussen de content
Dit is een essentieel deel van de structuur die je binnen je contentmarketing aan het bouwen bent. Link niet alleen naar de landingspagina, maar ook naar de andere relevante stukken content rondom je propositie. Zo kan je bezoeker de informatie-route volgen die hij interessant vindt. En verhoog je als bonus meteen je vindbaarheid in Google.
7. Verspreid via verschillende kanalen
Let op, deze laatste stap is net zo belangrijk in het contentplan als de andere zes. Met alleen op de website plaatsen ben je er niet; er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, of in dit geval naar je content. Toch komt het overslaan van deze stap in de praktijk regelmatig voor. Zonde, want dan levert al je harde werk veel minder resultaat op.
Door een goede contentkalender op te stellen met wat je op welk moment via welk kanaal deelt, maak je je doelgroep attent op de content. Denk bijvoorbeeld aan gerichte mailings of verschillende social media kanalen. Dat is niet alleen handig om je directe kring van contacten te bereiken, maar heeft ook een positieve invloed op de vindbaarheid van je website.
Begin bij het eerste draadje
Een spin is ook niet in één keer klaar met zijn web. Draadje voor draadje weeft hij aan zijn web. Dus maak een goed contentplan, begin met je cornerstone content en een aantal artikelen, en bouw vervolgens gestaag verder aan je web. Vergeet daarbij niet om ook naar je bestaande content te kijken, grote kans dat daar al stukken tussen zitten die je zo aan je thema kunt verbinden.