‘Geen kunstmatige toevoegingen’ staat tegenwoordig op veel producten in het supermarktschap. Er is een duidelijke trend waarneembaar; mensen willen ‘echt’. Geen reclames, maar waargebeurde praktijkervaringen. Geen mooie verkooppraatjes, maar inhoudelijke artikelen.
De inburgering van social media versterkt deze roep om authenticiteit nog eens. Elke klant en elke medewerker kan zijn ervaringen met je merk op eenvoudige wijze delen met de rest van de wereld.
Is dit erg? Niet als je een authentiek merk bent. Dat staat voor zijn ‘Why’ en zijn kernwaarden. Waarom doe je wat je doet? Sijpelt dit ook door in alles wat je doet? (Wil je meer weten over de Why en de Golden Circle van Simon Sinek? Bekijk dan het TEDx filmpje).
Een puur merk noemen wij dat. Zo’n merk is authentiek in alle activiteiten, zowel extern als intern. Dat is aansprekend, onderscheidend en effectief. En het levert veel op: nieuwsgierige prospects, enthousiaste klanten en betrokken medewerkers.
Om je merk levend en aantrekkelijk te houden, moet je wel inspelen op maatschappelijke, sociale en technologische ontwikkelingen. Welke 3 trends maken het noodzakelijk om een puur merk te bouwen?
1. Mensen willen ‘echt’
Er is een grote vraag om authenticiteit. Mensen willen geen reclame, maar waargebeurde verhalen. Geen folders, maar praktijkcases en inhoudelijke artikelen. De sterke opkomst van content marketing is hier een duidelijk voorbeeld van.
2. Democratisering van communicatie
Communicatie democratiseert: elke klant en elke medewerker kan zijn ervaringen met je merk eenvoudig online delen met de rest van de wereld. Dat betekent ook dat iedereen invloed heeft op de uitstraling en de communicatiedoelstellingen van jouw merk.
3. Organisaties veranderen
De steeds grotere opkomst van nieuwe organisatievormen heeft invloed op de communicatie rondom je merk. De professionals in de business staan centraal, en geven aan wat zij nodig hebben. Dit leidt binnen veel organisaties tot dilemma’s over hoe om te gaan met de communicatie-uitingen vanuit zoveel verschillende kanten. Wil je als communicatie- of marketingprofessional de gids of de waakhond zijn rondom je merk?
What you see is what you get
Wij geloven dat deze trends veel kansen bieden voor organisaties die authentiek zijn. Voorwaarde is wel dat de merkidentiteit voor iedereen helder is, zowel intern als extern. Dan is het alleen maar heel mooi als er vanuit veel kanten over je merk gepraat wordt. Laat je verrassen door de creativiteit en het enthousiasme vanuit onverwachte hoeken.
Een authentiek merk bouwen
Met gerichte activiteiten op diverse lagen bouw je een puur merk. Zowel binnen als buiten. En op verschillende niveaus. Laat de ‘Why’ doorsijpelen in elke campagne en elke uiting. Handige vragen om jezelf te stellen zijn ‘waar geloven wij in?’ ‘hoe dragen we dat uit?’. En vooral: ‘wat betekent dat voor deze campagne?’.
Hoe puur is jouw merk?
Benieuwd naar de authenticiteit van jouw merk? Doe de Puur Merkscan en kom met 26 vragen achter de kracht van jouw merk.