Valkuil 1: Klanten zijn toch op vakantie
Ja, er zijn veel mensen weg tijdens de zomerperiode. Toch zijn er nog voldoende klanten wel aan het werk. Klanten die nu extra veel tijd hebben om naar je marketinguitingen, je blogs of je E-zine te kijken. Bovendien staat de concurrentie vaak stil in de vakantie…
Valkuil 2: In september campagnes voorbereiden
Het klinkt zo logisch, om na de vakanties te beginnen met de campagnes. En de piek van je campagne na de vakantie plannen, is ook heel logisch. September en oktober zijn de meest effectieve maanden voor campagnes in de tweede helft van het jaar. Begin echter wel ruim op tijd met het voorbereiden, zodat je in september daadwerkelijk kunt pieken. Is de website up-to-date, hoe ver zijn de campagneplannen en is de targetlist compleet? Ook kun je nu alvast rustig de mailingteksten, ondersteunende content marketing en draaiboeken opstellen.
Valkuil 3. Evalueren als iedereen terug is
Het evalueren van de activiteiten uit het eerste half jaar valt in de zomerperiode vaak in het water. In dit geval betekent uitstel regelmatig afstel. In september wil iedereen enthousiast aan de gang met het tweede half jaar, in plaats van terugblikken op de periode voor de vakantie. Een waardevolle evaluatie – met als doel om te leren en bij te sturen – kun je beter eerder plannen. Als niet iedereen er bij kan zijn, vraag dan om schriftelijke input. Zo kun je de lessen uit het eerste half jaar meteen benutten in september.
Valkuil 4. Rustige momenten onbenut laten
Deze periode leent zich bij uitstek voor het uitdenken van lange termijnacties. Leg tijdens de rustige momenten de benen op tafel, en denk samen na. Wat gebeurt er in de markt, welke maatschappelijke, technologische of economische ontwikkelingen hebben impact op jouw dienstverlening? Welke richting wil je op met je merk, welke proposities wil je in de markt zetten en welke marketingactiviteiten & middelen heb je daarbij nodig?
Valkuil 5. Doen alsof het een gewone periode is.
Geniet van de zomer, ook als je aan het werk bent. Sta versteld wat een potje voetballen, brainstormen op het strand of een vliegersessie aan creativiteit kan losmaken.