We dagen je uit om eens even kritisch naar je omgeving te kijken: naar winkels, tv-series en de inrichting van Airbnb-appartementen, maar ook naar logo’s en posts op LinkedIn. Wat valt je op? En wat betekent dat voor jouw merk?
Herkenbaar of onderscheidend
Met die kritische blik is al snel duidelijk dat uiteenlopende dingen steeds meer op elkaar lijken – met 1 wereldwijde, algemene smaak. Op zich geen probleem, appelmoes is ook heel lekker en vraagt om weinig inspanning.
Tegelijkertijd wil je met je merk uniek zijn. Je wilt je onderscheiden van je concurrenten. En de mensen naar je toe trekken die bij jouw merk passen – of het nu gaat om klanten of medewerkers. Die bijzondere appeltaart uit dat ene tentje: dat is wat je onthoudt. Niet de appelmoes.
De invloed van ChatGPT en algoritmes
Algoritmes, A/B testen, statistieken en ChatGPT of andere AI-tools versterken deze trend. Heel verleidelijk om binnen mum van tijd allerlei content te produceren of te gaan voor de best scorende zoektermen en -momenten. En voor sommige doelen ook heel nuttig. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet hetzelfde gaat zeggen als je concurrent? Of dat je niet afgestraft wordt door Google in de zoekresultaten? Of, eigenlijk nog veel erger, je niet opvalt en je klant niet meer weet waarom hij bij jou moet zijn.
3 tips om met dit dilemma om te gaan
1. Maak keuzes op basis van je contentstrategie
Ben je een prijsvechter? In dat geval concurreer je vooral op prijs, en niet zozeer op de originaliteit van je content of de betrokkenheid bij jouw merk. Dan kan meegaan in de massa en ChatGPT inzetten om veel volume te creëren een overwogen keuze zijn.
Maar in veel strategieën is het unieke van jouw merk juist de basis – het is waarom mensen voor jullie kiezen.
Zorg er dus voor dat je bewuste keuzes maakt vanuit jullie contentstrategie, en niet om effort of een ongemakkelijk gevoel te vermijden.
2. Het mag best even schuren
Natuurlijk moet je aan een origineel idee even wennen. Gezien bovenstaande is er zelfs een vrij grote kans dat het lastig is om een goed idee door de hele organisatie te loodsen. Toch zijn dit juist de ideeën die opvallen binnen de overvloed aan gelijksoortige content.
3. Bescherm het unieke stukje van jouw merk
Je klanten komen bij jou om dat wat jullie uniek maakt. Een all-you-can-eat heeft net zoveel fans als een sterrenrestaurant, maar de doelgroep is duidelijk anders. En de verwachtingen ook. Waar zit het onderscheidend vermogen van jouw merk? Hier zit de kern van jullie succes. Zorg ervoor dat je dit als een goede chef-kok bewaakt bij elke keuze die je maakt. En dit ook duidelijk intern communiceert. Denk aan de felheid van Gordon Ramsey – maar dan zonder vloeken 😊.
Benieuwd naar de appelscore van jouw merk?
Om de juiste keuzes te kunnen maken, moet je natuurlijk wel weten waar je staat met je merk. Doe de test en ontdek hoe puur jouw merk is.