Een spin bereikt zijn doel zodra een insect ergens het web raakt. Ideaal gesproken wil je dit online ook; zodra je doelgroep ergens met je in contact komt, wil je dat contact steeds verder uitbouwen totdat er daadwerkelijk resultaat bereikt wordt.
Wat is een spinnenweb van content?
Met allerlei contentvormen bouw je via verschillende kanalen een aantal routes om je doelgroep bij één punt uit te laten komen: de centrale landingspagina op je website. Zo’n landingspagina wordt ook wel campagnepagina of cornerstone content genoemd. Op deze landingspagina zorg je voor een goede call-to-action om conversie te realiseren. Denk bij zo’n conversiepunt bijvoorbeeld aan aanmelden voor een webinar of event, een online scan of andere downloadbare content waar bezoekers hun gegevens voor willen achterlaten.
Content inzetten voor werving
Het principe van een spinnenweb gaat trouwens niet alleen op voor het vangen van klanten, benut content ook voor het werven van kandidaten! Met mooie ervaringsverhalen, cases en vlogs trek je kandidaten naar je ‘werken-bij’-pagina. Daar maak je een sterke landingspagina van, waaruit duidelijk de waarden en de sfeer van je bedrijf blijken. En een call to action natuurlijk, zoals aanmelden voor open dagen, een quiz of de vacatures.
Maar hoe weef je een slim spinnenweb? In ‘Een content-spinnenweb in 7 stappen’ lees je hoe je zo’n structuur in je contentmarketing opbouwt.
Vijf redenen waarom een spinnenweb werkt
Kortom, het is een manier om je content optimaal in te zetten, zodat je je ideale klant – of kandidaat! – naar je toetrekt. Maar waarom werkt juist een spinnenweb zo goed? Vijf redenen waarom je hier slim je doelgroep mee vangt.
1. De klant krijgt content die hij interessant vindt
Uiteindelijk doen we het allemaal voor de klant, toch? En een doelgroep bestaat nu eenmaal uit mensen met verschillende voorkeuren voor content. De een bekijkt graag eerst een infographic, de ander wil de diepte in met een visie-artikel. Bij deze voorkeuren komt ook de fase waarin iemand zich in het koopproces bevindt om de hoek kijken. Weet iemand nog weinig over het onderwerp? Dan wil hij misschien eerst getriggerd worden met een kort vlog. Is hij op zoek naar bewijs? Dan is een reference case interessant.
2. Je website is beter vindbaar in Google
Google wordt steeds slimmer en kijkt daardoor meer naar de context; waar gaat deze website over? Door alle stukken content logisch met elkaar te verbinden, begrijpt Google beter waar jij de expert in bent. Daarnaast kun je met zoveel aanvullende content rondom een centraal thema slimme combinaties maken van specifieke keywords voor elk stuk content. Hierdoor gaat je vindbaarheid nog meer omhoog.
3. Meer interne links op je website
Met interne links kan een bezoeker de juiste informatie vinden. En natuurlijk vindt Google interne links ook heerlijk. Daarnaast blijft je doelgroep langer op je website, en gaan bezoekers niet snel weer terug naar de het zoekresultaten-scherm. Ook dit wordt bijgehouden door Google en snelle afhakers hebben dan ook een negatief effect op je vindbaarheid. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
4. Meer conversie via je landingspagina
Uiteindelijk doe je het allemaal om meer klanten te krijgen. Doordat je beter vindbaar bent, vergroot je je bereik. Bovendien neem je je klanten met gerichte content mee in hun koopcyclus. Hierdoor bouw je een online relatie met ze op en zijn ze veel meer geneigd om daadwerkelijk tot actie over te gaan, meer conversie dus.
5. Het geeft structuur aan je contentmarketing
Dit is natuurlijk geen doel op zich. Maar het voorkomt wel dat je in de valkuilen van contentmarketing zonder strategie trapt. Want zonder strategie is content echt geen king.
Eerst een contentplan
Ingewikkeld, zo’n spinnenweb? Het vraagt zeker om een doordachte aanpak. Een spin gaat tenslotte ook niet in het wilde weg draadjes spannen. Niet meteen content maken dus, eerst goed het contentplan uitdenken. Maar die investering in tijd verdien je snel terug. Zo kun je al die mooie content optimaal voor je laten werken!