Van marketingstrategie tot middel – hoe ziet de optelsom eruit?
Identiteit, merkstrategie, doelgroep, propositie en campagnes vormen samen één totaalplaatje. Zo bouw je doorlopend aan een puur merk. En veranker je keer op keer de kracht van jouw merk. Dat levert veel op: nieuwsgierige prospects, enthousiaste klanten en betrokken medewerkers.
Meer weten?
Mail Jacqueline
Als je duidelijk hebt wat je proposities zijn en hoe je je doelgroep bereikt, is het tijd om van alle verzamelde informatie één geheel te maken. Maar welke informatie heb je nu eigenlijk? En hoe sluit dat op elkaar aan? Dat vraagt om een doordachte marketingaanpak. Dit artikel is stap vijf van die aanpak: het maken van de optelsom. Maar uiteindelijk gaat het om het geheel. Als je alle stappen doorloopt, sluit iedere uiting naadloos op elkaar aan. Zo kun je pas echt effectief zijn in je marketing.
Wat is marketingstrategie?
Marketingstrategie is een veelgebruikte term in de praktijk. Even om je geheugen op te frissen. Wat is het ook alweer? Marketingstrategie is een lange termijn benadering van al je marketingactiviteiten. Je marketingstrategie gaat over de visie, missie en doelstellingen van jouw bedrijf. Het gaat erom dat jouw organisatie aansluit op de markt. Belangrijk is dat je een duidelijke keuze maakt in je marketingstrategie en die keuze ook vastlegt. Door je keuze voor je marketingstrategie vanuit de Why te onderbouwen, ontstaat er één geheel. Zo komt iedere uiting van jouw organisatie vanuit de Why. Dat werkt. Want als de interne en externe identiteit met elkaar kloppen, ontstaat er een puur merk. Omdat klanten en medewerkers het haarfijn aanvoelen als jouw marketingstrategie niet op één lijn zit. Zeker nu social media van elke medewerker en klant een potentiële spreekbuis van jouw merk maakt.
Bouwen aan je merk met je marketingstrategie
Met elke uiting, elk marketingmiddel en elke communicatieactiviteit – intern of extern – bouw je aan een authentiek merk. Is de rode draad van jouw merk duidelijk herkenbaar in alle middelen en campagnes? Elk campagneplan op zich moet kloppen. Maar het moet ook in het grotere plaatje aansluiten. Sluit de campagne aan op de marketingstrategie? Is het echt gericht op de problemen en dromen van de doelgroep? Klopt de content met de gewenste uitstraling van je merk? Als je op deze vragen ‘ja’ antwoordt, bouw je vanuit je marketingstrategie aan jouw merk.
De kunst is om een sterke wisselwerking tussen de campagneplannen en de marketingstrategie te laten ontstaan. Met een heldere marketingstrategie wordt elke campagne effectiever. En met de juiste campagnestrategie wordt het merk op de goede manier geladen. Ook tussen verschillende campagnes is er een wisselwerking. Of het nu gaat om verschillende proposities of totaal andere doelgroepen. En zelfs tussen de twee kanten van je merk – klanten en recruitment – is er een duidelijke synergie. Kortom, alles staat met elkaar in verbinding. Pas dan ontstaat er een puur merk.
De optelsom van een sterk merk
Zorg er dus voor dat niet alleen binnen een campagne alles klopt, maar ook dat alle campagnes elkaar én het merk versterken. Want dan krijg je een mooie optelsom van merkstrategie en campagneplannen. Als alles met elkaar in verbinding staat, noemen we dat end-to-endmarketing. Het hele marketingproces is van begin tot eind in één lijn met elkaar. Dat is geen lijstje dat je even afwerkt. Het bestaat uit meerdere bouwstenen die allemaal bijdragen aan een authentiek merk. Als je al deze verschillende bouwstenen opstapelt vanuit de Why, maakt dat het verschil. Dat maakt jouw organisatie onderscheidend van de concurrent. Door in al deze bouwstenen een concrete keuze te maken met de Why als het fundament, ontstaat er een stabiel merk. Dat zorgt voor rust, herkenning en consistentie. En dat levert weer nieuwsgierige prospects, enthousiaste medewerkers en tevreden klanten op!
Springfish en de optelsom
Hoe kan Springfish je helpen met het maken van de optelsom? Met een frisse blik en scherpe vragen komen we er samen in interactieve sessies achter hoe die optelsom eruitziet. En wat je daar ook voor nodig hebt, wij helpen je graag. Bij Springfish betekent dat niet dat wij alles voor jou gaan doen. Jij bent de expert in jouw vakgebied. We gaan daarom samen aan de slag.
Bij ons heeft marketing niet één vaste vorm. Zo helpen wij je onder andere met:
Sommige bedrijven helpen we met bouwstenen rondom strategie, content en vormgeving. Voor andere bedrijven vormen we de flexibele marketingtak die alle marketingactiviteiten oppakt. Marketing van kop tot teen noemen we dat. Wij springen daar in waar jij hulp bij nodig hebt. Dat levert veel op. Een duidelijke propositie, effectieve campagnes en meer tijd voor dat waar je goed in bent. Maar ook warm contact met je klanten, enthousiaste medewerkers én je triggert sollicitanten. Nieuwsgierig geworden? Kom eens binnenvallen of mail Jacqueline.