1. Denk aan de meerdere vertrekpunten van je merk
Het gaat niet alleen om de marketing waarmee je nieuwe klanten binnenhaalt. Ook de kandidaten-kant heeft volop aandacht nodig. We zien een duidelijke trend dat een merk aan alle kanten moet kloppen – is je klantkant niet op orde? Dan verlies je ook aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.
Ook communiceren over duurzaamheid is een nieuwe must aan het worden: klanten en kandidaten vinden dit zo’n belangrijk onderwerp, dat niets hieraan doen een deal-breaker kan zijn. Steeds meer bedrijven zijn dan ook actief aan over duurzaamheid het communiceren, met de mooiste duurzaamheidsverslagen. Neem bijvoorbeeld het sustainability report wat we voor bloomon gemaakt hebben.
2. Doorleef het DNA opnieuw
Hoe lang is het geleden dat jullie het met elkaar over het DNA hebben gehad? Of je het nu de Why noemt, het DNA of jullie identiteit – feit is dat een organisatie een levend geheel is, en je dus het DNA regelmatig met elkaar moet vastpakken. Is de identiteit nog steeds duidelijk voor iedereen? Als dat niet glashelder is, loop je het risico op stroperigheid en vertragingen. Zonde!
Vaak zien we in DNA-sessies trouwens dat de identiteit van het bedrijf heel herkenbaar blijkt te zijn. Dat is ook logisch, want daarmee heb je je mensen naar je toegetrokken. De waarde zit hem vooral in het met elkaar doorleven. En daar horen dan soms ook nieuwe woorden en nieuwe symbolen bij, zodat het voor iedereen weer fris en ‘van ons’ voelt.
Door zo’n traject met elkaar in te gaan, ontstaat er nieuwe energie en kun je weer volle kracht vooruit.
3. Niet zo bescheiden….
Wees niet bang om jullie unieke kanten ook extern duidelijk te maken. En om aan te geven waar jullie kracht niet ligt. Hiermee onderscheid je je van je concurrenten. Of het nu gaat om klanten of kandidaten – iedereen wil zich kunnen verbinden met een bedrijf. En dat kan nu eenmaal alleen als jullie ergens voor staan.
Laat jullie unieke, grappige, bijzondere en verrassende kanten zien. Dat kan met je beeldtaal en je tone of voice. Maar ook bijvoorbeeld met de keuze voor het type content en de vorm.
4. Wie wil je waarmee bereiken?
En wie en wat heb je daarvoor nodig? Denk aan het opstellen van een contentkalender die je marketing & wervingsdoelen ondersteunt. Welke campagnes ben je van plan, welke content heb je daarvoor nodig en via welke kanalen ga je die verspreiden?
Maar ook, minimaal net zo belangrijk, aan de mensen met wie je dit gaat doen. Welke externe experts heb je nodig? Welke interne specialisten gaan de inhoud leveren voor de content? En wie gaat het project managen?
5. Verspil de rustigere periodes niet
Dit zijn de ideale momenten om te zorgen voor een ijzersterke voorbereiding. Leg het zwaartepunt van het maken van content in deze periodes. Plan je social posts niet alleen in – maak nu ook alvast het beeld en de tekst voor alle posts in een campagne. In veel tools kun je ze zelfs al helemaal inplannen, zodat ze automatisch gepost worden. Zo heb je altijd genoeg klaar staan om je campagnes te laten vliegen, ook als jouw mensen op vakantie zijn of te druk.
Heb jij al scherp hoe jouw merk en marketing ervoor staat? Test jezelf!
Doe de scan en ontdek hoe sterk jouw merk is in maar 26 vragen.