Je merk heeft verschillende kanten. Net zoals intern en extern met elkaar moeten kloppen, moeten ook het klant-merk en het recruiting-merk elkaar versterken. De manier waarop je kandidaten benadert, heeft impact op je totale merk. Andersom hebben alle merkactiviteiten invloed op de manier waarop je overkomt op sollicitanten.
3 tips om de twee externe kanten van je merk in balans te houden:
1. Andere doelgroep, zelfde kernwaarden
Inderdaad, sollicitanten zijn een hele andere doelgroep dan klanten, en vragen om een eigen benadering. Toch zijn de waarden van je organisatie hetzelfde. In een sterk merk herkennen de mensen binnen de organisatie zich in de waarden die naar buiten toe uitgedragen worden. Dat geldt ook, of misschien zelfs nog meer, voor de nieuwe mensen die je wilt aantrekken.
2. Het mag net even speelser
Voor recruitingcampagnes mogen de uitingen net even speelser zijn. Uiteenlopende middelen zijn goed in te zetten, zolang ze passen bij je totale merk.
Zo maakten we voor Innoves een combinatie van filmpjes; één animatiefilm voor een brede doelgroep van klanten en kandidaten, waarin we de ‘Why’ en de diensten van Innoves uitleggen. En één film gericht op kandidaten, waarin we video-opnames met animaties mengden. Met deze combinatie proeven de kandidaten de sfeer bij Innoves met shots uit de praktijk, terwijl de animaties de diensten van Innoves concreet maken.
Een heel ander type campagne is die van Swap Support. Beelden met korte teksten prikkelen via social media de nieuwsgierigheid, en roepen op tot het maken van een quiz om te testen wat je ‘Swap-score’ is.
3. Herkent ook je klant ‘zijn’ vertrouwde merk nog?
De communicatie naar (potentiele) kandidaten is geen afgeschermd kanaal. Ook je klanten zien de uitingen, denk aan social media, in advertenties en op je website. Zorg ervoor dat je recruitingcampagnes het beeld dat je klant van je merk heeft nog sterker maakt. Het is tenslotte een goed teken dat je op zoek bent naar mensen!