Bepaal je doelgroep – voor wie doe je het eigenlijk?
Voor welke doelgroepen is jouw dienst of product interessant? Maak het zo specifiek mogelijk, want elk aanbod vraagt om een eigen doelgroepbepaling. Om zo je marketing effectief in te zetten. En elke doelgroep is weer een mix van prospects, huidige en voormalige klanten. Hoe ziet jouw ideale klant eruit?
Meer weten? Mail Danielle
Stel, je hebt een product of dienst die je aan de man wil brengen. Hoe weet je nou wie die man is? En hoe zorg je ervoor dat je deze persoon aanspreekt en inspireert? Dat vraagt om een doordachte marketingaanpak. Dit artikel is stap twee van die aanpak: het bepalen van je doelgroep. Maar uiteindelijk gaat het om het geheel. Als je alle stappen doorloopt, sluit iedere uiting naadloos op elkaar aan. Zo kun je pas echt effectief in je marketing zijn!
Waarom doelgroepbepaling?
Deze stap van de marketingaanpak is er eentje die niet veel tijd kost, maar wel veel oplevert. In de praktijk wordt het bepalen van de juiste doelgroep regelmatig overgeslagen. Vaak gaan organisaties meteen aan de slag met het maken van mooie dingen, zonder erbij stil te staan voor wie ze het eigenlijk doen. En dat is zonde. Als je weet voor wie je het doet, kun je daar met marketing op inspelen. Zo zet je de marketing van jouw organisatie slimmer in en bereik je pas écht mensen.
Hoe bepaal je je doelgroepen?
Het bepalen van je doelgroepen vraagt om scherpe keuzes. Een goede doelgroepanalyse helpt hierbij. Wie wil je precies bereiken? En met welk doel? De kunst is om je doelgroepen helder te definiëren, zodat je klant, kandidaat of medewerker zich echt aangesproken voelt. Als je je doelgroep te breed houdt, worden al je uitingen te algemeen. Je target list lijkt dan wel lekker groot, maar uiteindelijk schiet je met hagel en bereik je niemand echt. De doelgroep jongeren is bijvoorbeeld veel te algemeen. Door deze doelgroep te specificeren naar jongeren tussen de 16 en 18 jaar die net hun diploma gehaald hebben, kun je veel gerichter je product of dienst aan de man brengen. En je kunt zelfs nog segmenteren naar opleidingsniveau, woonplaats, gezinssamenstelling et cetera. Liever dus een klein segment van de doelgroep waar jij de marketing specifiek op richt, dan een groot aantal waarbij je niemand echt raakt.
Iedere doelgroep vraagt om een eigen persona en daarmee een eigen invalshoek. Stel, je hebt een bedrijf in elektrische fietsen. De doelgroep is dan niet alleen mensen die liever met de fiets naar het werk gaan dan met de auto. Maar ook scholieren die ver naar school moeten fietsen. Of ouderen die niet zelfstandig meer kunnen fietsen. Iedere doelgroep vraagt om een andere benadering. Dat betekent niet dat je voor iedere doelgroep een compleet andere campagne moet maken. Met kleine veranderingen binnen dezelfde aanpak kom je soms al heel ver. Zolang je met die veranderingen de specifieke dromen en angsten van je doelgroep raakt. En de juiste kanalen inzet om je doelgroepen te bereiken.
Profielen versus persona’s
Het opstellen van profielen en persona’s helpt je de doelgroepen te begrijpen. Veel mensen denken dat een profiel hetzelfde is als een persona, maar niets is minder waar. Een profiel is namelijk gebaseerd op data. Op feiten en cijfers. Terwijl een persona een verhaal is. Het profiel krijgt dan een gezicht, een naam en een leefomgeving. Je ideale klant gaat als het ware leven.
Profielen en persona’s inzetten voor je marketing is op zich niets nieuws. Waar vroeger met moodboards de ideale klant werd geschetst, is data tegenwoordig de grote speler. Door de toenemende klant-, kandidaat- en bezoekersdata zien we een opleving van profielen en persona’s. Zo kun je nu makkelijk meten wie er binnen je doelgroep het meest interessant is. En op basis van deze data de meest relevante profielen bepalen. Van zo’n profiel weet je de rol binnen de organisatie, het type organisatie, de leeftijd, de interesses, en het koopgedrag.
Een persona maak je door de voor jou meest interessante profielen te verrijken met kenmerken. Dit zijn dus geen feiten, zoals bij het profiel, maar een inschatting. Gebruik naast de data ook je intuïtie, je zult zien dat je meer weet dan je denkt. Maak van je persona een fictief persoon. Denk bijvoorbeeld aan visie, hobby’s, sport, gezinssamenstelling, type vakantie of type auto. Zo’n persona geef je ook een naam, waardoor hij/zij gaat leven binnen de organisatie. Het is een stuk makkelijker – en leuker! – om campagnes en content te maken voor het persona ‘Chris’ dan voor ‘iemand die op mid-level in een groot IT-bedrijf werkt’.
Denk breder dan de primaire doelgroep
Uiteindelijk doe je het allemaal voor je klanten. Maar vergeet ook je andere doelgroepen niet. Bij recruitingcampagnes of interne verandertrajecten bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit potentiële nieuwe medewerkers die je aan wilt trekken, of bestaande medewerkers die je mee wilt nemen in de verandering. Soms kun je – met een slimme twist – dezelfde content ook voor deze andere doelgroepen gebruiken. Bepaal dus niet alleen je primaire doelgroepen, maar denk ook aan de secundaire doelgroepen!
Springfish en het bepalen van de doelgroep
Hoe helpt Springfish je met het bepalen van jouw doelgroep? Allereerst gaan we samen kijken of jouw organisatie de Why helder heeft. Vervolgens werken we vanuit de Why naar de ideale klant. Bij Springfish betekent dat niet dat wij alles voor jou gaan doen. Jij bent de expert in jouw vakgebied. We gaan daarom samen aan de slag. Met een frisse blik en scherpe vragen komen we er samen in interactieve sessies achter wat de doelgroepen van jouw organisatie zijn. En als we de doelgroepen bepaald hebben, dan kunnen we aan de slag met de klantdromen die jij waar maakt. Bij ons heeft marketing niet één vaste vorm. Zo helpen wij je onder andere met:
Sommige bedrijven helpen we met bouwstenen rondom strategie, content en vormgeving. Voor andere bedrijven vormen we de flexibele marketingtak die alle marketingactiviteiten oppakt. Marketing van kop tot teen noemen we dat. Wij springen daar in waar jij hulp nodig bij hebt. Dat levert veel op. Een duidelijke propositie, effectieve campagnes en meer tijd voor dat waar je goed in bent. Maar ook warm contact met je klanten, enthousiaste medewerkers én je triggert sollicitanten. Nieuwsgierig geworden? Kom eens binnenvallen of mail Danielle.