In de praktijk zien we door de nieuwe manier van werken 3 marketingtrends ontstaan:
1. Makkelijker de grenzen over
Steeds meer bedrijven gaan internationaal. Omdat de lokale bedrijven ook remote werken, wordt het verschil tussen een lokale expert en een expert die vanuit een ander land zijn werk doet een stuk kleiner. Met alle kansen die dat met zich meebrengt. We zien dan ook dat veel bedrijven de grens over gaan. Dat betekent natuurlijk wel wat voor je uitingen. In welke taal ga je communiceren? Wat wordt de hoofdtaal van je website? We zien een verschuiving van Nederlands als basis naar English first.
Deze stap kun je overigens ook heel goed geleidelijk zetten. In de praktijk adviseren wij vaak om eerst goed te kijken welk percentage van je doelgroep in welke taal communiceert, en wat je strategie en unique selling points zijn. Daarna kun je een keuze maken. Daarbij zijn er nogal wat verschillende opties, je hoeft bijvoorbeeld niet in 1 keer over naar alleen Engelstalig, maar kunt ook eerst beginnen met een ’light’-versie naast je Nederlandse website. Geleidelijk kun je dan verschillende vormen van content toevoegen in de taal die voor die doelgroep de juiste is. Een prospect in een Nederlandse multinational kun je prima een mailing in het Engels sturen, voor iemand bij een gemeente blijft Nederlands de betere optie.
2. Download content – je kunt niet meer zonder
Natuurlijk was het al langer een trend om (potentiële) klanten met een online spinnenweb te vangen. Door het toevoegen van een Call to Action met interessante download content aan jouw blogs, LinkedIn posts en mailingen ontvang je de emailadressen van potentieel geïnteresseerden. Denk bij download content bijvoorbeeld aan whitepapers, nieuwsbrieven, handige Excels, webinars en online evenementen.
Dat is alleen maar versterkt. Nu er geen live evenementen zijn en het lastiger is om een kop koffie te gaan drinken bij je klanten, heb je andere manieren nodig om jezelf te laten zien. En download content is dan een prettige en effectieve manier om met elkaar in contact te komen. We zien dan ook een roep om whitepapers, nieuwsbrieven en andere relevante content die je achter ‘slot en grendel’ kunt zetten. Een waarschuwing daarbij: zorg er wel voor dat die content voldoende inhoud biedt! Als je potentiële klant zijn gegevens achterlaat en hij een ‘brochure’ ontvangt, zal hij snel afhaken. Geef dus wat je belooft in je teaser.
3. Online echt verbinding maken vraagt om authentieke emotie
Als bedrijf jezelf durven laten zien is essentieel. Vanuit Springfish hanteren we niet voor niets de kreet ‘een puur merk’. Dit is nog belangrijker geworden, doordat je elkaar nu minder in real live ontmoet. Mensen doen tenslotte zaken met mensen, en zij willen weten waar je als mens en als bedrijf voor staat; wie ben je nu echt?
Emotie toevoegen aan al je uitingen is dan ook pure noodzaak. Hoe je dat doet? Dat lees je in het artikel Emotie in je marketing – soft gedoe of keihard nodig?
Wegdromen over de marketingtrends
Welke kansen zie jij? Droom deze zomer weg over alle mogelijkheden die deze trends jou kunnen bieden. Wat past bij jouw situatie? We wensen je een fijne zomer!
Hoe puur is jouw merk? Doe de test.
Nieuwsgierig naar hoe puur jouw merk is? Doe de scan! En ontdek hoe sterk jouw merk is in maar 26 vragen.