Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, cross-selling bij bestaande klanten of het neerzetten van een sterke merkuitstraling – uiteindelijk wil je dat je marketing effectief is. Maar in de praktijk zien we soms dat mooi belangrijker wordt dan doeltreffend. En dan gaat het mis.
De 3 valkuilen van te mooie marketing:
1. Mooi design boven alles
Een sterk visueel design is essentieel voor de uitstraling van je merk. Dus zeker doen! In de praktijk zien we echter vaak dat het design een eigen leven gaat leiden. Zonde voor de doelen die je met je marketing wil behalen. Neem bijvoorbeeld de eerdere trend van onepager-websites, zelfs voor complexe websites met veel content. Heel mooi, dat vinden wij ook, maar waar vindt de bezoeker eenvoudig de juiste informatie? Gelukkig zien we nu weer meer structuur terugkomen, met meerdere pagina’s, zodat de informatie goed ontsloten wordt.
Een ander voorbeeld waar het vaak misgaat zijn emailcampagnes. Heel effectief normaal gesproken. Maar let wel op met een te uitgebreid design. Dan is de mail niet leesbaar voor mensen waarvan de browser de afbeeldingen niet downloadt. Of hij komt altijd in de spamfilter terecht.
Een derde valkuil is een te strak design. Kan dat? Zeker! Uiteindelijk moet de vormgeving passen bij je doelgroep. Soms zie je strakke kleuren, lettertypes en foto’s voor een niet zo’n sexy product of dienst. De beoogde doelgroep begrijpt dan de link met het product/ dienst niet. In zo’n geval zijn er 3 oplossingen:
- Dienst/ product herpositioneren
- Andere doelgroep aan gaan spreken 😉
- Design aanpassen
2. Leuke teksten die niets zeggen
We hebben ze allemaal wel eens gezien: leuke teksten die lekker snel te lezen zijn, maar te veel aan de oppervlakte blijven. Waardoor ze eigenlijk helemaal niets zeggen. En voor je doelgroep dus geen waarde toevoegen. Die wil namelijk informatie van je krijgen.
Moet het dan meteen allemaal ingewikkeld en onleesbaar? Nee, zeker niet. Een goede tekst geeft de juiste diepgang voor je doelgroep én leest ook makkelijk weg. Die combinatie is in de praktijk heel goed haalbaar. Het vraagt wel om de juiste voorbereiding en diepgaande kennis. Je moet het tenslotte eerst snappen, voor je iets goed en eenvoudig uit kunt leggen.
3. Techniek op de verkeerde plaats
Technisch is er steeds meer mogelijk qua design, op je website en op social media. Super dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. En nog beter als je die mogelijkheden zo toepast, dat ze je verhaal aansprekender maken voor je doelgroep. En je website nog steeds goed vindbaar blijft in Google.
Dus niet alle trendy tools en technologieën die er zijn lukraak inzetten, maar gericht kiezen welke jouw onderneming vooruit gaan helpen. Start met de technologie die jou de meeste toegevoegde waarde kan opleveren. En kijk daarna of er nog meer nodig is. Houd daarbij altijd het doel voor ogen, je bent immers geen IT’er die alle tech-tools in de lucht wil houden, maar een ondernemer/ marketeer die de marketing zo goed mogelijk voor elkaar wil krijgen.
Zoek de balans tussen mooie en doeltreffende marketing
Een ding is zeker: mooi is net zo essentieel als doeltreffend. Het gaat om het vinden van de juiste balans. Een goed begin daarbij is om altijd uit te gaan van de authenticiteit van jouw merk. Past dit echt bij jou? Begrijpt jouw doelgroep het? En worden ze erdoor aangesproken? Door uit te gaan van een heldere basis, versterk je de uitstraling en de effectiviteit van jouw marketing met elke uiting. Een puur merk noemen wij dat bij Springfish.
Hoe puur is jouw merk? Doe de test.
Nieuwsgierig naar hoe puur jouw merk is? Doe de scan! Ontdek hoe sterk jouw merk is in 26 vragen.