Vroeger was je klantcontact altijd heel tastbaar en persoonlijk. Je ging langs bij (potentiële) klanten, luisterde naar hun verhaal en vertelde met veel enthousiasme over jouw bedrijf. Je verhaal was gericht op je klant en de interactie zorgde voor een verbinding tussen jou en je klant.

Nu is het eerste contact met (potentiële) klanten vaak online, via je website of via social media. Minder persoonlijk, maar je kunt wel veel makkelijker veel mensen tegelijkertijd bereiken. Maar hoe val je nu op tussen alle berichten van je concurrenten? En hoe krijg je die persoonlijke verbinding tussen jou en je klant?

EMOTIE!

Als je weet dat geen enkele aankoopbeslissing 100% rationeel wordt genomen, weet je ook meteen dat je marketingverhalen over meer dan alleen feiten horen te gaan. Beslissingen worden onbewust genomen, waarna de ratio er een betekenis aan geeft door middel van feiten en redenaties. Dus hoe meer je het onbewuste kunt voeden, hoe groter de kans dat een klant uiteindelijk bij jou terecht komt. Raak je het hart, dan raak je het hoofd.

En hoe kun je dat onderbewuste dan voeden? Door te zorgen dat je op diverse manieren in beeld komt, waarbij jouw uitstraling en emotie linkt aan dat wat jouw klant raakt.

Emotie en marketing – hoe dan? 5 tips:

1. Kijk goed waar je (potentiële) klant behoefte aan heeft

Wat leeft er bij de organisatie, maar vooral ook; wat leeft er bij de persoon zelf? Waar ligt hij wakker van? Waar droomt hij van en welke drempels ervaart hij? Pas als je hier de antwoorden op weet, kun je met je content inspelen op die emoties die voor je klant herkenbaar zijn.

2. Maak gebruik van echte verhalen en echte mensen

Hoe herkenbaarder het verhaal, hoe meer verbonden de lezer/ kijker zich met jouw merk voelt. Dus gebruik niet die stockfoto met modellen, maar ga zelf op zoek naar goede foto’s met je camera. De werkelijkheid een beetje helpen (je trekt natuurlijk wel een schoon shirt aan) mag, maar zorg dat je het realistisch houdt. Een rauw randje in je verhaal of beeld is vaak aantrekkelijker dan een opgepoetst geheel.

3. Houd de hoofdemotie positief

Natuurlijk kun je je boodschap beginnen met de pijn of angst van je klant. Het is wel heel belangrijk dat je hierna het licht aan het eind van de tunnel schetst. Zorg dat lezers/ kijkers een positief gevoel overhouden aan het eind van je verhaal en dus positieve associaties hebben met je merk.

4. Blijf geloofwaardig

Klanten hebben snel door of je emotie als trucje gebruikt. Zorg er dan ook voor dat je dicht bij jezelf blijft met de emoties in je verhalen. Ben je als merk redelijk ingetogen, dan is het logisch de emotie ook niet te uitbundig in te zetten.

5. Emotiewijzer – kies er een paar

Hulp nodig bij het benoemen van een aantal emoties die bij je boodschap passen? Er zijn door hoogleraar Paul Ekman 6 basisemoties bepaald: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing en afschuw. Hier onder vind je aanverwante begrippen die horen bij deze basisemoties. Kies er een aantal die passen bij de angsten/ dromen van je klant om zo je content tot leven te wekken.

  • Vreugde
    Aanverwant: gelukkig, opgelucht, plezier, tevreden, vervoerd, verrukt, trots, extase, euforisch, genot, enthousiast.
  • Verdriet
    Aanverwant: zwaarmoedig, zelfmedelijden, bedroefd, wanhopig, eenzaam, depressief, rouwend, smart, zwaarmoedigheid, melancholisch, ongelukkig, ellendig, weemoedig, vernederd.
  • Angst
    Aanverwant: rusteloos, fobisch, paniekerig, schrik, zenuwachtig, ongerust, bezorgd, nerveus, zorgen makend, wantrouwend, hysterisch.
  • Woede
    Aanverwant: verbolgen, ergeren, verbitterd, wrok, geïrriteerd, vijandig, furieus, verontwaardigd, bitterheid, agitatie, woede.
  • Verbazing
    Aanverwant: gechoqueerd, verbijsterd, verwonderd, overrompeld, ontstelt.
  • Afschuw
    Aanverwant: minachtend, aversie, weerzin, ontzet.

Nog meer woorden nodig? Check hier de hele lijst.

Emotie in alle lagen van je marketing

Echt werkende marketing, van kop tot teen, is volgens ons allesomvattend. Niet alleen je hoofd maar ook je voeten, je handen en je hart moeten meedoen. Alles moet met elkaar samenwerken, om het beste resultaat te krijgen.

Dat betekent ook dat je de gekozen emoties in alle lagen van je content terug moet laten komen. In de inhoud, maar juist ook in de vorm, de schrijfstijl en het beeld. En het liefst zet je je boodschap in een spinnenweb van content.

Ook meer emotie in jouw marketing?

Nieuwsgierig naar hoe je meer emotie in de marketing van jouw organisatie brengt? Met wat goed denkwerk is dat vaak eenvoudiger dan je denkt. En geeft het snel verrassende resultaten. Bel of mail Jacqueline, ze denkt graag met je mee over de opties.