1. Bepaal je doel
Wat wil je bereiken, en waarom? Gaat het om brede awareness rondom je merk creëren, of wil je een gerichte campagne om de interesse in een dienst of product aan te wakkeren? En hoe past de contentstrategie in de totale marketingstrategie?
Door het fundament van je contentstrategie goed neer te zetten, haal je veel meer rendement uit je inspanningen. In de praktijk zien we soms dat bedrijven de mooiste content maken, zonder dat dit bijdraagt aan de doelen. Zonde!
2. Ken je doelgroep
Begrijp wie je doelgroep is, wat hun interesses zijn en waar ze naar op zoek zijn. Waar liggen ze van wakker, en waar dromen ze van? Dit helpt je om content te creëren die echt resoneert met je publiek en hun behoeften aanspreekt.
3. Creëer originele content
Bied je publiek originele informatie, tips en inzichten die hen daadwerkelijk verder helpen. Dus gebruik AI vooral om ideeën op te doen of om een artikel om te buigen naar een LinkedIn post, maar zorg ervoor dat jouw eigen visie, ideeën en ervaring de kern vormen van je content. Jij bent tenslotte de expert met de kennis, daar wil je mee uitblinken.
Hoe meer originele waarde je biedt, hoe meer je publiek geneigd zal zijn om terug te komen voor meer.
4. Vertel een verhaal
Storytelling maakt je merk menselijker en helpt om een emotionele band op te bouwen met je publiek. Deel je praktijkervaringen, laat klanten aan het woord en zet je collega’s in de schijnwerpers. Vertel authentieke verhalen die ondersteunen wat jouw bedrijf anders maakt en maak tastbaar wat dat dan oplevert.
5. Gebruik visuele content
Visuele content trekt de aandacht en maakt je boodschap makkelijker te begrijpen en te onthouden. Denk bijvoorbeeld aan video’s, infographics en afbeeldingen.
Ga daarbij voor onderscheidend in plaats van dertien in een dozijn. Kies dus niet voor afbeeldingen die iedereen gebruikt, maar durf net even een laag dieper te kijken. Niet iedereen hoeft het mooi te vinden of te begrijpen, als de afbeelding maar jouw verhaal of je merk ondersteunt.
6. Consistentie is key
Consistentie, in zowel de frequentie van je posts als de toon en stijl van je content, bouwt vertrouwen op bij je publiek. Maak een contentkalender en houd je eraan. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk soms blijkt te zijn. Zorg er dus voor dat je een ‘voorraadje’ aan waardevolle content hebt. Ook is het slim om altijd content ‘in de maak’ te hebben.
7. SEO-vriendelijke content
Optimaliseer je content voor zoekmachines om organisch verkeer te verhogen. Gebruik relevante zoekwoorden, schrijf aantrekkelijke meta descriptions en zorg voor een goede linkstructuur. Vergeet daarbij ook het organisch verkeer via social media zoals LinkedIn niet.
8. Analyseer en optimaliseer
Gebruik data en analytics om het succes van je contentstrategieën te meten. En vergeet vooral ook niet om goed te luisteren naar wat je doelgroep zegt – cijfers kunnen soms ook misleidend zijn. Bekijk je analyses dan ook kritisch: gemiddelde resultaten leiden in de praktijk soms tot de verkeerde conclusies. Kijk proactief wat werkt en wat niet, en wees niet bang om je aanpak aan te passen voor betere resultaten.
9. Trek het gesprek verder met downloadable content
Bied waardevolle downloadbare content aan, zoals e-books, whitepapers of templates, in ruil voor contactgegevens van je bezoekers. Dit helpt niet alleen bij het opbouwen van je mailinglijst, maar positioneert je ook als een autoriteit in je vakgebied.
Door deze tips toe te passen, kun je effectievere contentstrategieën ontwikkelen die niet alleen je merk versterken, maar ook meer opdrachten én meer klantbetrokkenheid genereren.
Verder lezen?
Lees dan ook:
- 36 slimme vormen van content
- Waarom content zonder strategie nooit king wordt
- Vang je klant in een spinnenweb van content
- Recyclen van je content? Doen!
- De kracht van kennis
Hulp nodig?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van jouw contentstrategie of de contentcreatie? Stuur Jacqueline een mailtje.